Kantarellsök


image930

Idag har jag bestämt att jag ska lära Anton leta Trattkantareller!

Vi börjar idag ...
Med hjälp av klicker och lite svamp!

Han är inklickad och klar så idag på dag 1 tänker jag göra såhär!

Dag 1:

Förmiddag:
Jag tar fram svampen, håller den i handen.
Anton nosar på svampen-klick-belöning!
Efter några ggr. lägger jag svampen på golvet och säger "leta svampen"
Så fort han nosar på svampen-klick-belöning!
När han fattat vad jag vill att han ska göra, kör jag några ggr till.
Sen gömmer jag svampen på lite olika ställen inne och ser om han förstår.

Eftermiddag:
Dags att förflytta sig ut på gräsmattan.
Tömmer ut svampar lite här och där. Anton stannar inne.
Tömmer dom direkt ur burken för att få så lite doft från mig som möjligt.
Fixar ett tjänstetecken.
Går ut och kommenderar "leta svampen".
Så fort han nosar på kantarellen så klick-belöning.
Ungefär 5 "högar" med svamp på ett ganska litet område
Avslutar med frikommando och bus!

Spännande att se hur detta slutar :)

image929
Vi hörs!


kl.17:00

Förmiddagspasset gick över förväntan!
Han kuta runt som bara den här inne när jag sa åt honom "leta svampen" 
Satte honom i sovrummet och gick runt runt inne i lägenheten och så gömde jag svampen och gick några vändor till.
Sen tillbaka till Anton och sa "leta svampen"
Full fart på honom verkligen och hittade svampen gjorde han SNABBT! :)


Nu har jag varit ut på gräsmattan och "tömt" ut lite svamp här och där.
Har även bestämt att jag ska använda en blå scarf som tjänstetecken.
Så grabben vet vad som förväntas av honom!
"Leta svamp" är kommandot vi kommer använda!

Ska låta svampen ligga ute ett tag nu innan vi går ut.

Försöker ta så lite som möjligt i svampen.
Men till att börja med tror jag det är ganska bra om det finns lite andra dofter också på den.

Har nyss pratat med morfar och till imorgon ska han plocka med sig nya svampar åt mig.
Han ska plocka dom med plasthandskar och lägga dom i plastpåse!
Självklart kommer det vara andra dofter då med, men för att iaf minimera dofterna från just människa ...
Så gott det går ..

Anton är TRÖTT nu ..
Hjärnan är inte vad den en gång var, den får träningsvärk för minsta lilla för tillfället!
*skrattar*

Problem vi stött på såhär långt:
Vill väldigt gärna apportera och/eller äta på svampen.
hmm ...


Anton fick sig en tupplur och när han vaknade gick vi ut.
Satte på honom scarfen och visade honom till gräsmattan och sa "leta svamp"
En väldans fart på honom först med både hög och låg nos men plötsligt fick han vittring på svampen och stannade upp och kollade på mig, jag sa "sitt" och "KLICK"- belöning!
Sen var det bara att kommendera igen och köra samma visa.
Nosen var bara i backen resterande av tiden!
Han fattade otroligt snabbt och letade reda på alla fem "högar" snabbt!
Jag sa till honom att sitta precis när jag märkte att han hittade "högen!"
Vill gärna att han ska sätta sig istället för att apportera, det funkade jättebra!!

När vi hade varit inne en stund, tog jag upp en svamp och höll i handen ..
Lika som vi gjort på förmiddagen ..
Då nosade han, satte sig, och kollade på mig!
KLICK - BELÖNING!
Han verkar fattat att han ska sitta!

Mattes duktiga fis!

Nu blir det inge mer svamp-träning idag!
Nu ska han få vila och så får de här sjunka in i lilla hjärnan!

Så kör vi på imorgon igen :)

SPÄNNANDE!!

DAG 2:

Förmiddag:
Börjar med att göra en repetition inomhus.

Fortsätta lära honom markera svampen

Anton ska SITTA när han hittat svampen!
När han nosar på svampen så klickar jag inte.
Han kommer att titta upp på mig och undra var är min belöning?
Då säger jag "SITT".
Så fort han sätter sig så KLICK-BELÖNING!.
Upprepa övningen tills han förstår att han först ska leta upp svampen och sedan sätta sig.
Avsluta med frikommando.

Eftermiddag:
Samma sak som förmiddag fast ute på gräsmattan och med svamp som inte luktar lika mycket mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback