Utställning i Timrå 2007-05-05

image557

Ja då har vi varit på vår andra utställning då ..
Jag ska erkänna att JAG gillar inte utställning sådär jättemycket..
Visst de är skitskoj att kolla och de är jättebra träning för hundarna osv osv..
Men när de gäller mina "tävlingsambitioner" så kommer utställning faktiskt i sista hand..
om man nu får säga så :)

Men iaf. Anton är ju bara utställd en enda gång tidigare..
Så att han är ovan säger sig självt...

Det var 3st. i Antons grupp..
Anton fick ett 3e-pris ..
Rent exteriört skulle han fått ett 2a-pris sa domaren ...
Egentligen skulle den som fick andra-priset blivit diskad..pga knorr-svans..
Men "jag är snäll den här gången" sa domaren Bo Wiberg

För att vara första gången Antons ställdes i "vuxen ålder" så tycker jag det gick riktigt bra..
Domaren var OTROLIGT noga att räkna tänder, tre gånger var han in i munnen på Anton och sista gången fick Anton helt enkelt nog..
Han morrade inte men backade lite och "gläfte" till!
Inte alls bra med andra ord..
MEN domaren skötte det otroligt snyggt tycker jag! Först och främst så slutade han inte bara för att Anton sa ifrån. Sen så var han mycket noga med att tala om så alla runt omkring hörde att det Anton gjorde var absolut inte av aggresivt-slag!
Tack för de Bo :)

Kritiken löd:
Maskulint huvud
Nospartiet önskas något mer utfyllt under ögonen.
Bra ögon, öron och bett.
Extra p1 vänster överkäke
Bra hals
Ngt välvd rygglinje i stående och rörelse
Välvinklad fram. knappt vinklad bak
Front önskas fastare i rörelse
Rör sig med kort steg
Behöver tränas i hantering!

Till Antons försvar vill jag säga följande:
Ang. nospartiet.. visst de är en liten modegrej att det ska vara väldigt breda skallar just nu, men ser rasstandarden verkligen ut så?

Rygglinjen är snygg när Anton står "rätt" men det är inte lätt att veta riktigt hur man ska stå.. inte än.. vi är nybörjare!

Fronten önskas fastare, det tror jag är något som kommer när han vuxit till sig.
Jag tror inte Anton kommer vara helt färdigväxt förrän han är nästan tre år och jag har absolut INTE tränat honom något alls när de gäller att bygga muskler plus att jag är rädd om min bebis och håller honom riktigt slank!

Rör sig med kort steg, det är snarare handlerns "fel"..
det är inte lätt att hitta rätt takt när man är så otränade inom utställning, men lugn..de kommer ;)

Behöver tränas i hantering, svar ja.. det kan jag bara hålla med om.
Han funkar hur fint som helst hemma, men ja han behöver kanske tränas mer i att okända pillar, klämmer och känner :)

Det fixar vi! :)

Så håll i er..
Det kommer, det kommer :)

Lite blandade bilder på andra rottisar från utställningen kommer här ...

image558
Sallybergs Undra
image559
Sallybergs Undra

image560
"Tyson" han som egentligen borde blivit diskad enl. domaren ...
Men han gick iaf i samma klass som Anton och fick där ett 2a-pris ...

image561
Grindsjöns Wimse ... gick också i Juniorklass hanar... Han blev
1/3 och fick HP


Så nästa gång vi vänstervarvar blir 6/6 i Edsbyn -
 HÅLL TUMMARNA :)  !!!!!!!

Till dess har vi hunnit tränat MASSA hantering och hoppas på att det går ännu bättre :)

Fortsättning följer ...

Kommentarer
Postat av: Leila kennelmamma:)

Hej gumman!
Du beskrev så bra i ord angående utställningen så jag kan bara instämma!Visst kommer det gå bättre nästa gång!!!! Hantering och ringträning är en liten vetenskap för sig själv;)JAG är iaf stolt över er och över Antons utveckling!Det vet du!
Det ska bli jätte spännande att höra om nästa utställning, men vet du vad som jag själv tycker är mest kul? Att få läsa och se hur ni gör framsteg när ni tränar på och utanför klubben. Det värmer verkligen.En Rottis är en brukshund och skall stimuleras därefter, vilket du verkligen gör!
Jag är stolt och mycket glad över att ha just dig som valpköpare, det ska du veta! Så, spark i baken och bättre lycka nästa utställning! Tack för de fina korten på Anton, de säger det mesta!

Kramar i massor,
Leila med familj.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback